Friday, February 25, 2011

tEntanG rOkOk

lukisan mata hati by delleesya at 12:22 PM


Rokok?
kaw merokok kaa...?
uisshhh naa bla msa plk aq mrokok ney....?
xpnh pown seumur hidup aq merokok ok...?


hurmmm,dgr sje meroko mst sume sedia maklum lelaki & rokok mmg xboleh dipisahkan ag...
alaa normal laa klu lelaki merokok....xheran laa...tp bkn sume lelaki merokok ye!
msti ingt tuh...


npe laa tbe3 pepagi bute si sya ney mgarut tntg rokok laa..?
nk taw sbb nye...?sbb nye semalam si sya ney tgh lepak kt kdai mkn...
then dtg laa sowg pekerja restoren ney..dye tnye si sya ney...cm ney bnyi nye...
"kak sya, akk caya x klu owg ckp owg dlu merokok...?"
si sya ney da pndg cm xcaya...manakan nk caye...muka pnye laa suci murni...
mmg xcaya laa bdk pmpuan cm tuh mrokok...


then dye ckp ag, "dlu owg mrokok mse dok ngn mak owg...mak owg tuh mmg kuat mrokok smpai owg pown tpengaruh...sdara mara mak yg pmpuan sume merokok kak"
si sya cm xcaya ag...adik tuh pown ckp "btol kak owg xtipu...mmg sdara mara owg sumenye mrokok tp owg da bhenti daa...owg xleh ms0k laa kak..."




bgs laa gtuh dik...rokok tuh bahayakan kesihatan dan mbazir duit...tp bg setengah org merokok tuh untuk melempaskan tekanan, mendapatkan ilhan dan idea, sbg peneman tika boring...hurmm,cm3 kn alasan nye....ikot suka korg laa nk mrokok pown...






(ney bru laa "macho", look at her skin ya!)






tp bg yg sama kaum hawa ngn aq ney, klu leh hentikan laa...sbb nye..?


1)  Merokok dikalangan wanita sebenarnya memberikan kesan yang teramat buruk dikalangan wanita dan kesan jangka panjang. perokok wanita mempunyai kadar lebih tinggi untuk dijangkiti kanser paru-paru, payu dara, servik dan kolon serta kadar kesuburan 30 peratus lebih rendah berbanding wanita yang tidak merokok.


2) Seorang perokok yang mengambil lebih daripada 20 batang sehari, akan menghadapi 10 hingga 15 kali ganda risiko maut akibat serangan jantung jika dibandingkan dengan mereka yang tidak merokok.


3) Kajian lain turut mendapati selain barah payudara, sekurang-kurangnya 40 penyakit dikaitkan dengan asap rokok, antaranya mati pucuk, jantung, ulser perut, strok, tekanan darah tinggi, keguguran janin, jangkitan saluran pernafasan dan osteoporosis.


4) Ketika mengandung, berat bayi bagi wanita merokok kemungkinannya tiga kali lebih rendah daripada bayi normal dan lebih tinggi risiko mendapat penyakit serta kematian pada tahun pertama kehidupan. Kualiti susu badan juga berkurangan jika bakal-bakal ibu ini mula merokok semasa bayi dalam kandungan.


(ada bnyk lg kesan rokok kepada wanita cuma si sya ney mls nk mbebel pjg2)


maka,kepada kaum hawa yg merokok silalah tinggalkan tabiat anda...merokok juga boleh mnyebabkan kecantikan kita sbg kaum hawa musnah & luntur. Jangan laa anda merosakkan diri sendri...ada cara len lg untuk hilangkan tekanan dan jadi peneman tika kebosanan...dan merokok juga tidak mbuatkan kita nmpak "macho".



0 comments on "tEntanG rOkOk"

Post a Comment

 

Lukisan Mata Hati Copyright © 2009 Paper Girl is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal